logo inec 3b

Enginyeria pel progrés

L’aposta per les energies renovables en els projectes professionals presentats iGenium’16

Les associacions d’enginyers de Camins, Industrials, Forestals i Navals presenten projectes que lluiten pel canvi climàtic

iGenium’16, en la seva 5a edició, celebarada al Palau Robert, ha tornat a ser el punt de trobada de l’enginyeria. L’aposta d’aquesta edició pel canvi climàtic, ha mostrat com l’enginyeria pot trobar solucions transformadores, amb un marcat accent de progrés i amb importants repercussions econòmiques i socials.

El president de l’Institut d’Enginyers de Catalunya (INEC), Carles Martín, va obrir la jornada i en relació al canvi climàtic va dir “les enginyeries estan més a prop de les persones per resoldre amb projectes concrets, problemes que la societat té avui en dia”.

El conseller Jordi Baiget, d’Empresa i Coneixement, en l’acte inaugural va destacar la necessitat d’enginyers/es al país “l’enginyeria és sinònim de progrés i progrés i lluita pel canvi són cares de la mateixa moneda ”

Enginyeria pel progrés

Salvador Samitier, cap de l’oficina del canvi climàtic, moderador de la taula “Enginyeria pel progrés”, fent esment abans d’uns elements referencials sobre el canvi climàtic. L’augment de les emissions de gasos d’efecte hivernacle, tant de font humana com industrial, representen a Catalunya un 0.1% de les emissions mundials. Va reafirmar que Catalunya ja està treballant pels objectius del 2030, amb una reducció del 40% d’emissions “És un canvi extraordinari que requereix molt d’esforç, costos, inversió i transformació”.

Tot seguit va presentar els vídeos dels projectes professionals de les associacions d’enginyers de camins, forestals, industrials i navals, confirmant el fet que el canvi climàtic és molt transversal.

El primer projecte, el Pla Director de Mobilitat de la Regió Metropolitana de Barcelona 2013 – 2018, de Lluís Alegre, enginyer de camins i Director tècnic de l’Autoritat del Transport Metropolità, va ser la planificació de la mobilitat de la regió tenint presents totes les modalitats de transport, tant de persones com de mercaderies. Incorpora l’anàlisi de l’impacte d’aquesta mobilitat sobre el canvi climàtic preveient mesures específiques per a fer-hi front

El segon projecte presentat per Anna Sanitjas, enginyera forestal, Programa Be Ener Gi de la Diputació de Girona, va centrar la biomassa forestal i el consum d’estella local a les comarques de Girona com a eina per a la mitigació i adaptació al canvi climàtic:

Joaquin Àngel Reina, enginyer industrial i Director d’Energy & Waste Technologies, va presentar el projecte Biolimp-MPdry. Tecnologia per a la neteja del biogàs que condiciona el biogàs per al seu ús eficient com a font d’energia renovable, per a la producció de calor i/o electricitat o biocombustible per a ús vehicular o injecció a xarxa de Gas Natural

Per últim, en Samuel Gómez , enginyer Naval i Director tècnic a SYM, Technical Services for Shipyards, va presentar un remolcador propulsat per Gas Natural Liquat.

En el debat, amb una primera qüestió genèrica, adreçada a tots els sectors, per conèixer si realment el canvi climàtic és un compromís real en la seva feina. Els ponents van coincidir en què des de l’any 2010 hi ha hagut canvis qualitatius i quantitatius en aquest sentit, apostant-se per l’eficiència energètica i la reducció de gasos. Tot i que com va destacar Alegre, la lluita contra el canvi climàtic, hauria de ser un procés que vagi d’avall a amunt _ és molt difícil d’explicar als usuaris que com que Europa no arriba als objectius que s’ha marcat, al cap de 15 anys es marqui uns altres_ Continuà_ No sabem explicar a la gent que és el més eficient, fem un discurs fraccionat, i per últim, hi ha un cert desconeixement pel que fa a les energies renovables.

Un altre dels temes a debat, va ser la gestió forestal. L’Anna Sanitjas va reclamar una gestió forestal adaptativa: adaptar els boscos al canvi climàtic per tal que les reserves hídriques puguin donar suport als boscos de Catalunya. La por al canvi tecnològic i la poca inversió en innovació són altres dels frens en la lluita contra el canvi climàtic que van sortir a debat. Tots van afirmar que no s’inverteix en innovació, el cost és molt alt per canviar a un sistema nou i més lent. L’usuari no ho entenc, comenta Reina.

En finalitzar el debat els ponents van convenir en el poder de transformació dels enginyers i en l’aposta per les energies renovables. Les coses són impossibles fins que deixen de ser-ho_ va concloure Samitier.

La cloenda, a càrrec de la Sra. Mercè Rius, directora general de Qualitat Ambiental i Canvi Climàtic, aprofità per fer un recorregut per una sèrie d’esdeveniments mundials que refermen l’esperança que els estats avancen amb l’acord de Paris de no incrementar en 2 graus la mitjana del planeta

A Catalunya, a banda de la Llei del Canvi Climàtic que es troba en tràmit al Parlament, hi ha moltes organitzacions adherides a sistemes voluntaris de millora ambiental, per la reducció de gasos hivernacle. Va concloure amb un missatge positiu i redundà en el fet que reduir les emissions i millorar l’eficiència energètica és possible, així com millorar la qualitat de l’aire que respirem. El repte és difícil, Jornades com la d’avui ajuden a sensibilitzar i a veure com a través dels projectes presentats que és possible_ acabà.

Un cop finalitzat formalment iGenium’16, els ponents i els assistents van compartir uns moments més distesos on van intercanviar impressions. Tots ells van valorar molt positivament l’oportunitat dels projectes presentats al llarg de la intensa jornada de l’enginyeria compromesa amb el canvi climàtic.