logo inec 3b

Sessions Plenàries: Automoció, Aeroport de Barcelona i Estratègia Marítima de Catalunya

Vicenç Aguilera. Enginyer Industrial. President del Circuit Barcelona- Catalunya

Javier Marín. Enginyer Aeronàutic. Director General de Negoci Regulat d’AENA

Rosario Allué Puyuelo, Sub-directora General de Política Marítima, Control i Formació

Després de l’acte d’inauguració, iGenium’18 ha continuat amb una sessió plenària formada per dues ponències. La primera ha estat El futur de l’automoció a càrrec de Vicenç Aguilera, president del Circuit Barcelona-Catalunya.

Aguilera ha defensat que el de la mobilitat és “un sector complexíssim” ateses la diversitat d’actors (fabricants, conductors, carreteres, administració, etc); de tipologies de mitjans de transport (cotxes, elèctrics, híbrids, bicis, motos, patinets elèctrics, transport públic, etc); i de combustibles (benzina, dièsel, biodièsel, híbrid, híbrid endollable, elèctric, gas -GLP, GNC, GNL,…-, etanol, hidrogen, etc). Vers la polèmica del dièsel, Vicenç Aguilera ha criticat la seva demonització i ha defensat que no hi haurà un guanyador i que tots els carburants tindran el seu espai.

Altres aspectes rellevants formulats per Aguilera han estat les grans tendències de l’automòbil (augment de la complexitat tecnològica; vehicle connectat; gestió de les dades; electrificació / diversitat; conducció autònoma i propietat vs mobilitat) i alguns dels grans reptes del sector (digitalització de tot el procés industrial; bigdata; ciberseguretat; mà d’obra directa; mà d’obra indirecta; formació). Queda clar que els fabricants d’automòbils seran molt més que simples fabricants de cotxes i esdevindran en productors de serveis.

vicencaguilera

La segona ponència, La regulació Aeroportuària, l’ha desenvolupat Javier Marín, Director General de Negoci Regulat d’AENA. Marín ha fet constar tres punts bàsics: l’estat actual de l’aeroport de Barcelona; les infraestructures fetes i previstes; i el projecte de desenvolupament immobiliari en els terrenys propers.

Relatiu al primer punt, Marín ha informat que l’aeroport de Barcelona-El Prat ha registrat el rècord històric de 47.300.000 passatgers l’any 2017, el 6è de la Unió Europea; genera 27.000 llocs de treball directes i 83.700 totals; contribueix el 6,2% del PIB regional; i hi ha gairebé 1.000 empreses establertes.

Després de recordar la inversió de 3.700 M€ en infraestructures executada en el Pla Director 1999-2016, Marín ha explicat que a partir d’ara “l’objectiu és dotar l’aeroport de Barcelona-El Prat d’unes infraestructures amb capacitat per atendre 70 milions de passatgers i complementar-lo amb l’Aeroport de Girona-Costa Brava”. En aquest sentit, és prevista una inversió de 521 M€ per al període 2017 – 2021 que inclou 330 M € d’inversió d’accés de Rodalies a la T1; 690 M€ per a 2022-2026; i a Girona una inversió de 383 M€ de 2017 a 2026.

Sobre el projecte immobiliari, Javier Marín ha assegurat que “l’objectiu és consolidar l’Aeroport de Barcelona-El Prat com un pol de serveis i economia digital”. Per aquest motiu és prevista una inversió de 1.264 M€ per a la construcció de serveis logístics, d’e-commerce, industrials, hangars, oficines, comerços i hotels.

 

javiermarin

La sessió de cloenda a càrrec de  Rosario Allué Puyuelo, Sub-directora General de Política Marítima, Control i Formació, ha difós els aspectes bàsics de l’Estratègia Marítima de Catalunya 2030. Es tracta de la primera estratègia marítima de Catalunya, aprovada tot just el passat mes de juny de 2018, i estableix 4 àmbits actuació: economia blava; ecosistemes; benestar de la ciutadania; i governança. L’esmentada estratègia es desenvoluparà en plans multianuals, el primer per al període 2018-2021.

estrategiamaritima